Afgelopen periode werkten we tijdens projecttijd over het heelal. Na een mini-onderzoek over één van de planeten van ons zonnestelsel, waarin de kinderen informatie verzamelden én nieuwe vaardigheden opdeden binnen Powerpoint, kozen alle leerlingen een deelonderwerp waarin zij geïnteresseerd waren. Tweetallen werden gevormd; zó gingen ze op onderzoek vanuit zelf bedachte (hogere orde) onderzoeksvragen. De leerlingen doken in boeken, tijdschriften en websites om meer kennis en vooral veel nieuwe inzichten op te doen. We hebben gewerkt aan onderzoeks- en studievaardigheden, samenwerking, het maken van een infographic en/of strip, ze zijn door de leerkuil gegaan en hebben hun eigen leer-kracht ontdekt.
Verder zijn we bij het vak scheikunde bezig geweest met allerlei proefjes rondom vloeistoffen. Welke eigenschappen hebben vloeistoffen? Welke verschillen zie je bij bepaalde vloeistoffen?
Tijdens het vak natuurkunde hebben we ons verdiept in (statische) elektriciteit en hebben we een bibberbeestje gemaakt met een elektromotortje. Hier gaan we in het nieuwe jaar nog mee verder.
Ook hebben we ons verdiept in executieve vaardigheden, je weet wel: alles wat je nodig hebt om een moeilijke taak uit te voeren.
Deze periode stonden ‘doorzettingsvermogen’ en ‘planning en organisatie’ centraal. We hebben erover geleerd wat dit voor jou betekent, we hebben spellen gespeeld waarin dit naar voren kwam én het kwam aan bod tijdens het werken aan het project.
En zó is 2024 voorbij gevlogen!
Iedereen bedankt voor de komst naar onze ‘Heel ‘t heelal beurs’; het was fantastisch te zien hoe de kinderen hun onderzoek presenteerden, jullie aan het werk zetten met hun zelfgemaakte spellen/opdrachten én hoe jullie met allerlei mooie vragen kwamen, die weer extra verdieping gaven aan hun werk. Top!