Periode voorjaarsvakantie – meivakantie 2024
Het was weer tijd voor onderzoekend leren (we wisselen ontwerpend leren en onderzoekend leren altijd af): afgelopen periode waren we druk met ons project Oceanen.
Doelen tijdens dit project zijn het oefenen in het opstellen van interessante, ingewikkelde onderzoeksvragen, onderzoek doen met meerdere bronnen (en die vergelijken, op waarde schatten, etc.), het maken van eigen teksten (informatie in eigen woorden leren zetten, werken met inleiding/kern/afsluiting/bronnenlijst) en creatief schrijven (het maken van een expeditieverslag op allerlei manieren).
De kinderen konden zelf een onderwerp kiezen vanuit de deelgebieden dieren, diepzee onderzoek, plastic soep, plankton, aardrijkskunde (stromingen e.d.) en geschiedenis.
Wat is iedereen al druk aan de slag! De één geniet van alle nieuwe info en verdwijnt in de boeken, de ander is verdwaald tussen alle sites. De één fantaseert er heerlijk op los tijdens creatief schrijven, de ander is onderweg midden in de leerkuil terecht gekomen. Eén ding is zeker: iedereen is flink aan het leren. Executieve vaardigheden worden aangezet, we ondersteunen elkaar en kunnen heerlijk ook zelf onze richting bepalen.
We zijn nog niet klaar met dit project – tijdens de weken waarin Qui Volant niet draait, gaan ze in de eigen klas verder en in week 22 ronden we het project samen af.
Een ander vak waar we mee gestart zijn is debatteren. Afgelopen week deden we het Zeg ‘ns EHHH debat… :). Wat een spannende strijd was dat!
Oh, en natuurlijk hebben we weer allerlei challenges gedaan samen. Dat betekende samenwerken, plannen bedenken, doorzetten en heel veel lol samen!
Tot slot zijn we al flink op weg met onze Rots en Watertraining.
Dit is een fysieke weerbaarheidstraining waarbij we met sport- en speloefeningen in de gymzaal aan de slag gaan. Kinderen leren hun ‘rots’ kwaliteiten in te zetten, zoals je eigen beslissingen nemen en opkomen voor jezelf en de ander. Maar ook ontdekken zij hun ‘water’ kwaliteiten, zoals samenwerken, vriendschap en elkaars grenzen respecteren. Zelfvertrouwen, zelfbeheersing en zelfreflectie zijn de bouwstenen van de training. We leren in onze eigen kracht te staan.
Hieronder een kleine impressie.
Periode januari – voorjaarsvakantie 2024
Nadat we een toast hadden uitgebracht op een mooi 2024, allemaal een wens in de wenspot hadden gedaan en een lekkere opgerold 😉 kniepertje opgekauwd, kon het nieuwe jaar van start!
Nieuw jaar, nieuw project: Techniek, programmeren en….knikkers!
De leerlingen konden kiezen uit 10 verschillende manieren om een knikkerbaan te maken: mét technische snufjes, via Microbit, Lego Spike of Ozobot & programmeren of via zelf te bedenken obstakels van materialen als Knex, Lego Brick Motion en natuurlijk ook kosteloos materiaal. Vanuit voorkeurskeuze voor het materiaal/de techniek ontstonden tweetallen, die samen een ontwerp hebben gemaakt én uitgewerkt.
Tja, en dan kom je af en toe in de leerkuil als het lastig gaat, moet je doorzetten/hulp inschakelen/een plan B bedenken,…noem maar op.
Gelukkig leerden we hier ook over, tijdens ons nieuwe vak Groeimindset – in de lessen breinologie. Tijdens deze lessen kregen de leerlingen meer inzicht in welke onderdelen hersenen hebben, hoe ons brein werkt, hoe leren gaat in je hersenen en bij jóu zelf en nog veel meer. Ze leerden ze over neuronen en nieuwe verbindingen maken door uitdagingen aan te gaan, zoals het leren schrijven van ‘hippopotomonstrosesquippedaliofobie’ (ja…!) en het leren tellen in het Chinees, het tekenen van een onmogelijke driehoek (die toch lukte) of het aanleren van de Cup song.
Verder zijn we ook druk geweest met leren programmeren via Blockly en hebben we een paar nieuwe spellen in groepjes gedaan.
Nieuwe ontdekkingen, die soms even spannend, gelijk superleuk, of echt een kwestie van even doorbikkelen zijn. Mooie nieuwe ervaringen dus!
Periode herfst – kerst 2023
Afgelopen periode werkten we aan het project ‘MIJN LIJF’.
Via mindmapping verkenden we allerlei deelonderwerpen rondom ons lijf en door het spelen van spellen kregen de kinderen de eerste kennis en inzichten. Op deze manier konden ze hun voorkeur voor een onderwerp krijgen en gingen ze in tweetallen verder op onderzoek uit. Met hun zelf bedachte onderzoeksvragen (vanuit ‘hogere orde denken’) kreeg hun onderzoek vorm; er waren verschillende bronnen om in te zetten en de kinderen verdeelden hun taken. De opdracht was, om vervolgens samen een poster te maken voorzien van minstens één infopgraphic, met daarbij een knutselwerk naar eigen idee.
Verder stond creatief denken op de agenda, waarbij we samen met Silke en Pjotr van het Ideeëntoestel allerlei opdrachten kregen.
Ook zijn we gestart met scheikunde. We doen allerlei proefjes over polymeren. En….natuurlijk zijn er weer verschillende challenges geweest om zodoende samen te werken, uit onze comfortzone te stappen en te werken aan de executieve vaardigheden als doorzetten, emoties onder bedwang houden, te werken op tijd, etcetera. Wat vinden ze het TOP om dit op deze manier te oefenen 🙂 ! Oh, en hebben we al genoemd dat we druk aan het goochelen zijn geweest?
Tijdens de presentatieochtend vlak voor de kerstvakantie heeft u overal wel iets over kunnen zien, horen of zélf doen. Wat was het fantastisch dat jullie met zovelen zijn gekomen: ouders, opa’s, oma’s en zelfs juffen, IBers en een directeur! Bedankt voor jullie komst, we hebben er van genoten!
Periode start – herfst 2023
In de periode tot de herfstvakantie hebben we in Qui Volant 6-7 allerlei activiteiten gedaan rondom de Gouden Weken (elkaar leren kennen): spelletjes, challenges en natuurlijk ook in gesprek met elkaar.
We hebben ook een mini-project gedaan over….Op wereldtour!
Dit project was een combinatie van ontwerpend en onderzoekend leren op verkennende wijze.
Iedereen kon bedenken over welk land hij-zij meer zou willen weten; zó werden groepjes gevormd.
In tweetallen maakten de kinderen een zelfrijdend autootje (kracht vanuit een elastiekje of een ballon) om mee op reis te kunnen gaan.
Ze bedachten wat ze graag wilden weten over hun gekozen land en er werden ‘hogere orde denkvragen’ opgesteld – ingewikkelde, uitdagende vragen waarbij je het antwoord niet gewoon kunt opzoeken.
Daarna begon de zoektocht in boeken, op internet, in filmpjes. Informatie werd opgezocht, vergeleken, getest (past dit bij onze onderzoeksvraag?) om er vervolgens een zelfgemaakte tekst mee op te stellen. Die informatie werd in een ‘exploding box’ gestopt waar de auto tegenaan botst!
Elk groepje heeft zijn wereldtour gepresenteerd in de klas op de laatste ochtend voor de vakantie. Wat een gezellige ochtend was dat!
September 2023
De eerste week Qui Volant zit er alweer op! Wat was het een gezellige start, met veel ouders die tot 09.00uur bleven om met ons mee te kijken, luisteren én mee te doen om zó een beeld te krijgen van wat er allemaal te doen is in Qui Volant. Hier een filmpje voor degenen die er niet bij konden zijn of voor als je nog een keer op je gemak de presentatie wil bekijken.