Periode tot de kerstvakantie 2024
In deze periode is er een project gedraaid met onderzoekend leren. Het thema van dit project wat “het dierenrijk”.
De kinderen hebben kennis opgedaan over rijken van organismen en de indeling van het dierenrijk. Zoals bijvoorbeeld gewervelde dieren, geleedpotigen, weekdieren, holtedieren etc.
Vervolgens kon er gekozen worden uit verschillende onderzoeksvragen en een verwerkingsvorm. Er is onderzoek gedaan naar onder andere camouflage, verschillen tussen herbivoren en carnivoren, sporen, maar ook de voedselpiramide. Dit alles hebben ouders, meesters/juffen, broertjes/zusjes en opa’s/oma’s kunnen bewonderen op de informatiebeurs! Allemaal bedankt voor jullie komst!!
Daarnaast zijn we aan de slag gedaan met creatief denken; het “out of the box”- denken. Een opdracht hierbij was bijvoorbeeld: “Teken een voordeur van de meest gemene persoon ter wereld of de meest klungelige persoon”.
Als laatste kan er nog wat gemeld worden over het techniekcircuit. Er is gewerkt met Lego Spike, Lego Bricqmotion, Fishertechnik, Knex en Kapla.
Kortom een drukke, maar erg leuke periode!

Periode start-herfstvakantie 2024
Bij de start van Qui Volant zijn we aan de slag gegaan met allerlei spelletjes en activiteiten om elkaar te leren kennen.
Deze periode werkten we aan een project waar “ontwerpend leren” centraal stond. Alle kinderen hebben een (basket)balspel ontworpen en uitgevoerd. Het vergde soms nog wat aanpassingen en doorzettingsvermogen maar uiteindelijk werkten de spellen allemaal!!
Ook zijn de kinderen bezig geweest met hun portfolio. Deze map heeft u waarschijnlijk wel eens thuis voor bij zien komen. Zo hebben de kinderen het blad “dit ben ik” ingevuld, maar ook “dit ben ik in de groep”.
Tevens is er gewerkt aan de mindset: welke dingen vind je makkelijk en wat is juist moeilijk voor jou zodat je door de leerkuil moet? Welke gedachten heb je dan? En welke gedachten zouden dan helpend kunnen zijn?
We hebben kennis gemaakt met programmeren door middel van het programma “Scratch”. Grappig wat je een poppetje kunt laten doen via programmataal.
Kortom genoeg activiteiten waar de kinderen enthousiast aan deel hebben genomen.
Na de herfstvakantie start er een nieuw project waarin “onderzoekend leren” centraal zal staan.

Start tot herfstvakantie 2023
De eerste weken Qui Volant zitten er op! Wat was het spannend die eerste keer! Gelukkig mochten de ouders de eerste ochtend mee en even blijven. Het bleek achteraf allemaal wel mee te vallen en de spanning was dan ook al snel verdwenen.
De afgelopen weken zijn we aan de slag gegaan met het ontwerpen van een dinosaurus. Vervolgens hebben we die met kosteloos materiaal en papier-maché gerealiseerd. Wat een kliederboel was dat. Voorsommigen heerlijk, voor anderen een heel spannend gevoel aan hun handen. Maar wat zijn er mooie dieren gecreëerd. Tevens is er een informatiebordje bij gemaakt om het dier nog beter te leren kennen. We hebben de dieren aan elkaar gepresenteerd.
Uiteraard hebben we de eerste weken ook benut om elkaar te leren kennen. Dit hebben we gedaan door verschillende (coöperatieve) werkvormen. De eerste vriendschappen zijn al ontstaan :-).
De portfoliomap heeft inmiddels ook inhoud. Zo is het blad “Dit ben ik” onder andere ingevuld.
De komende tijd gaan we aan de slag met onderzoekend leren. Daar kunt u de volgende keer meer over lezen.

Laatste periode 2023
De afgelopen periode hebben we in Qui Volant (Pella) aan diverse opdrachten gewerkt
Zo is er onderzoek gedaan met een eigen gekozen leervraag over het onderwerp “Hellas” (het oude Griekenland). Er waren verschillende deelonderwerpen: Olympische spelen, belangrijke steden in het oude Griekenland, Griekse eilanden, bezienswaardigheden, voor-en nadelen van het leven in de oud-Griekse tijd of de Griekse goden, Dit kon uitgewerkt worden in een muurkrant, reisfolder, een kijkdoos of een maquette. Wat zijn er mooie producten geknutseld!
Daarnaast zijn we bezig geweest met filosoferen. We hebben het gehad over de grote filosofen Erasmus en Spinoza.
Je kan zowel een vaste als een groeimindset hebben. Kinderen die sterk denken vanuit een vaste mindset geloven dat hun persoonlijke eigenschappen vaststaan. Je bent met een bepaalde ‘hoeveelheid’ intelligentie en kwaliteiten geboren en daarmee zal je het de rest van je leven moeten doen. Kinderen die sterk denken vanuit een groeimindset daarentegen geloven dat ze zichzelf steeds kunnen blijven verbeteren en ontwikkelen. Dit is iets waar we kennis mee hebben gemaakt. Tevens hebben we hierbij de leerkuil bekeken en besproken.
Er is na de pauze een tijdje gewerkt met het programma Scratch. Hiermee hebben de kinderen leren programmeren met visuele programmataal. Ook doen we af en toe een challenge. Bijvoorbeeld een zo’n hoog mogelijke toren bouwen met knijpers en ijscostokjes.
Tenslotte zijn we aan de slag gegaan met Rots en Water; dit is een psychofysieke sociale competentie training. Hierin hebben we geoefend met stevig staan, centreren, gronden, ademhaling, maar ook het leren lezen van lichaamstaal.
