De afgelopen periode hebben we in Qui Volant (Pella) aan diverse opdrachten gewerkt
Zo is er onderzoek gedaan met een eigen gekozen leervraag over het onderwerp “Hellas” (het oude Griekenland). Er waren verschillende deelonderwerpen: Olympische spelen, belangrijke steden in het oude Griekenland, Griekse eilanden, bezienswaardigheden, voor-en nadelen van het leven in de oud-Griekse tijd of de Griekse goden, Dit kon uitgewerkt worden in een muurkrant, reisfolder, een kijkdoos of een maquette. Wat zijn er mooie producten geknutseld!
Daarnaast zijn we bezig geweest met filosoferen. We hebben het gehad over de grote filosofen Erasmus en Spinoza.
Je kan zowel een vaste als een groeimindset hebben. Kinderen die sterk denken vanuit een vaste mindset geloven dat hun persoonlijke eigenschappen vaststaan. Je bent met een bepaalde ‘hoeveelheid’ intelligentie en kwaliteiten geboren en daarmee zal je het de rest van je leven moeten doen. Kinderen die sterk denken vanuit een groeimindset daarentegen geloven dat ze zichzelf steeds kunnen blijven verbeteren en ontwikkelen. Dit is iets waar we kennis mee hebben gemaakt. Tevens hebben we hierbij de leerkuil bekeken en besproken.
Er is na de pauze een tijdje gewerkt met het programma Scratch. Hiermee hebben de kinderen leren programmeren met visuele programmataal. Ook doen we af en toe een challenge. Bijvoorbeeld een zo’n hoog mogelijke toren bouwen met knijpers en ijscostokjes.
Tenslotte zijn we aan de slag gegaan met Rots en Water; dit is een psychofysieke sociale competentie training. Hierin hebben we geoefend met stevig staan, centreren, gronden, ademhaling, maar ook het leren lezen van lichaamstaal.