In de periode tot de herfstvakantie hebben we in Qui Volant 6-7 allerlei activiteiten gedaan rondom de Gouden Weken (elkaar leren kennen): spelletjes, challenges en natuurlijk ook in gesprek met elkaar.
We hebben ook een mini-project gedaan over….Op wereldtour!
Dit project was een combinatie van ontwerpend en onderzoekend leren op verkennende wijze.
Iedereen kon bedenken over welk land hij-zij meer zou willen weten; zó werden groepjes gevormd.
In tweetallen maakten de kinderen een zelfrijdend autootje (kracht vanuit een elastiekje of een ballon) om mee op reis te kunnen gaan.
Ze bedachten wat ze graag wilden weten over hun gekozen land en er werden ‘hogere orde denkvragen’ opgesteld – ingewikkelde, uitdagende vragen waarbij je het antwoord niet gewoon kunt opzoeken.
Daarna begon de zoektocht in boeken, op internet, in filmpjes. Informatie werd opgezocht, vergeleken, getest (past dit bij onze onderzoeksvraag?) om er vervolgens een zelfgemaakte tekst mee op te stellen. Die informatie werd in een ‘exploding box’ gestopt waar de auto tegenaan botst!
Elk groepje heeft zijn wereldtour gepresenteerd in de klas op de laatste ochtend voor de vakantie. Wat een gezellige ochtend was dat!
In de periode tot de herfstvakantie hebben we in Qui Volant 6-7 allerlei activiteiten gedaan rondom de Gouden Weken (elkaar leren kennen): spelletjes, challenges en natuurlijk ook in gesprek met elkaar.
We hebben ook een mini-project gedaan over….Op wereldtour!
Dit project was een combinatie van ontwerpend en onderzoekend leren op verkennende wijze.
Iedereen kon bedenken over welk land hij-zij meer zou willen weten; zó werden groepjes gevormd.
In tweetallen maakten de kinderen een zelfrijdend autootje (kracht vanuit een elastiekje of een ballon) om mee op reis te kunnen gaan.
Ze bedachten wat ze graag wilden weten over hun gekozen land en er werden ‘hogere orde denkvragen’ opgesteld – ingewikkelde, uitdagende vragen waarbij je het antwoord niet gewoon kunt opzoeken.
Daarna begon de zoektocht in boeken, op internet, in filmpjes. Informatie werd opgezocht, vergeleken, getest (past dit bij onze onderzoeksvraag?) om er vervolgens een zelfgemaakte tekst mee op te stellen. Die informatie werd in een ‘exploding box’ gestopt waar de auto tegenaan botst!
Elk groepje heeft zijn wereldtour gepresenteerd in de klas op de laatste ochtend voor de vakantie. Wat een gezellige ochtend was dat!