Na de herfstvakantie zijn we gestart met het 2e project: “de stad van straks”.
De kinderen zijn begonnen met een onderzoek over verschillende energiebronnen. Ze hebben bijvoorbeeld antwoord gegeven op vragen als “Welke energiebronnen zijn er?” “Wat is duurzaamheid en waarom is dit belangrijk voor de wereld?”. Met het schoolwerk hebben ze een webpad Energie gedaan om zo nog meer kennis en inzicht te vergaren.
Deze kennis kon je namelijk weer goed gebruiken bij het tweede deel van het project: het ontwerpen van een onderdeel van de “stad van straks”. Wat zit er in zo’n stad en hoe kun je die duurzaam maken? Hiermee ben je bezig om samen ideeën tot een plan te verwerken en vervolgens dit plan uit te werken tot een product.
Het onderzoek en de ontwerpen hebben de kinderen in een gezellige ochtend gepresenteerd aan ouders en leerkrachten.
Ook zijn we afgelopen periode aan de slag geweest met creatief denken. Zo gingen kinderen o.a. een huis tekenen; de tekening moesten ze doorgeven in hun groepje zodat de volgende deze kon aanvullen met bomen, struiken en bloemen. Diegene daarna met dieren, diegene daarna met dingen en voorwerpen en zo kwam de aangevulde tekening uiteindelijk weer bij diegene die er mee gestart was.
We hebben tijdens het vak natuurkunde kort kunnen proeven aan het onderwerp statische elektriciteit. Zo kwamen we erachter dat een geladen pvc-buis een waterstraal kan laten buigen en een ballon een leeg blikje cola kan wegduwen zonder dat je daarvoor je handen gebruikt!
Kortom een goed gevulde periode waarin hopelijk nieuwe dingen zijn geleerd; op naar de volgende!!